life is a journey

life is a journey

Tuesday, 16 September 2014

Agama Pemusnah Adat Resam?


Manusia dilahirkan ke dunia secara langsung  mewarisi dua perkara iaitu agama dan adat resam keluarga. Tanpa disedari sebenarnya  agama dan adat resam adalah kepercayaan yang digenggam utuh oleh setiap manusia di dalam sesebuah masyarakat.  Agama pada lazimnya adalah satu sistem hubungan antara manusia dan tuhan yang dipegang oleh sebuah komuniti manusia yang melibatkan kepercayaan, peribadatan dan tatacara kehidupan. Jika diperkatakan agama secara umum mungkin boleh diertikan tulisan ini ditujukan  kepada semua agama. Tetapi penulis memfokuskan kepada agama Islam. Mengapa agama Islam? Kerana pengamal adat resam yang koservetif  sering kali berbeza pandangan dengan ahli agama. Adakah agama Islam tidak ‘mesra’ dengan adat resam? Sehingga dirasakan sebagai pemusnah adat resam. Menganut agama Islam bererti perlu menukar budaya dan adat resam, benarkah?

Pelbagai persoalan yang timbul apabila berlaku pertembungan agama dan adat resam. Sebelum itu, mari kita memahami apa maksud  budaya dan adat resam. Budaya merangkumi maksud yang lebih besar, bahkan agama juga termasuk dalam budaya, selain daripada nilai, norma, teknologi yang dikongsi dan pengetahuan. Manakala adat resam lebih menjurus kepada kebiasaan yang diamalkan dalam kehidupan seharian yang diikuti turun-temurun.

Agama Islam bukanlah menjadi penghalang  setiap budaya mengamalkan adat resamnya. Tetapi Islam sangat menitik beratkan soal penjagaan akidah ( iaitu kepercayaan kepada Allah ).  Kadangkala adat resam tersebut dimasukkan unsur-unsur yang mempercayai makhluk lain yang lebih berkuasa berbanding Allah. Sedangkan dalam akidah umat Islam hanya Allah sahajalah tempat meminta pertolongan dan tempat mengadu. Sepertimana yang dijelaskan dalam surah al-Fatihah ayat 5 yang bermaksud:
“ Engkaulah yang kami sembah, dan engkaulah tempat kami meminta  pertolongan”.

Kenapa perlu meminta pertolongan dengan hamba  Allah seperti menyajikan makanan kepada  jin atau orang yang sudah mati. Allah menyeru manusia meminta terus kepadanya dan tidak perlu melalui hambanya. Selari dengan firman Allah yang bermaksud bermaksud:
“Mintalah kepada-Ku, niscaya akan Aku kabulkan.” (QS. Al-Mu’min: 60).

Adalah lebih baik, jika makanan itu disajikan kepada ahli keluarga atau orang yang memerlukan dengan niat sedekah. Bukankah sedekah itu mendatangkan manfaat dan terhalang daripada musibah yang sepatutnya tertimpa kepadanya. Islam mempunyai cara yang lebih baik.

Hal ini yang yang sering mewujudkan perbalahan di dalam keluarga atau sesebuah masyarakat apabila pengamalan adat resam yang bertentangan dengan syariat Islam terpaksa dihapuskan. Mungkin ramai ahli antropologi yang tidak bersetuju, kerana berpendapat adat resam perlu dijaga sebagai identiti  satu-satu etnik. Penulis juga bersetuju dengan pendapat tersebut.

Ya, perlu diingat bukan keseluruhan adat resam perlu dihapuskan, tetapi adat resam yang bagaimana yang perlu dikekalkan? Adat resam tersebut mestilah tidak melanggar hukum dan syariat Islam. Sebagai contoh daripada kajian penulis mengenai masyarakat Bugis di Tawau, Sabah yang memasukkan adat resam dalam pengurusan jenazah si mati.   Terdapat adat yang tidak boleh diteruskan kerana bercanggah dengan Islam seperti ahli keluarga melangkah jenazah untuk mengelakkan terkena ‘badi’ mayat. Perlu dijelaskan di sini , di dalam dalam Islam orang yang telah meninggalkan dunia tidak dapat memberi kebaikan dan mudarat kepada orang yang masih hidup. Maka adat tersebut tidak perlu dilakukan kerana ia tidak memberi apa-apa kesan kepada kehidupan.


Dalam masyarakat Bugis, apabila berlaku kematian ahli keluarga akan datang ke rumah si mati dengan membawa  makanan untuk diberi makan kepada ahli rumah. Kadangkala keluarga memasak selama  berminggu-minggu atau sehingga berbulan-bulan lamanya. Mereka juga  menyedekahkan makanan kepada jiran tetangga dengan niat pahala sedekah tersebut diberikan kepada si mati. Hal ini sangat digalakkan dalam Islam. Kerana pada waktu itu keluarga si mati dalam kesedihan dan tidak perlu sibuk untuk memasak memberi makan ahli keluarga yang bertandang ke rumah. Mungkin juga jika tuan rumah yang menyediakan makanan dibimbangi menggunakan harta anak yatim yang belum difaraidkan. Oleh yang demikian adat ini sangat baik kerana ia bukan sahaja mengeratkan silaturahim dan kasih sayang malah ia memberi pahala kepada si mati dan orang yang ditinggalkan.

Tuntasnya, adat resam yang diamalkan perlu difahami dengan sewajarnya, bukan hanya menjadi ikut-ikutan sehingga tidak menyedari sesetengah adat resam tidak mempunyai fungsi untuk diteruskan. Hal ini bukan sahaja berlaku dalam kalangan masyarakat Bugis, tetapi juga kepada etnik-etnik di setiap belahan dunia.

Islam agama yang cukup indah jika difahami. Dalami agama Islam dengan sewajarnya, nescaya manusia boleh memelihara adat resam di samping  mempunyai pegangan agama yang utuh. Agama bukanlah candu yang menjadi perosak manusia seperti pandangan segelintir pemikir Sains Sosial Barat. Agama yang di bawa Rasulullah SAW sebagai herba yang diminum untuk menyembuhkan penyakit dan mencegah manusia daripada terkena penyakit. Selamat menjaga adat dengan bersyariat!  

No comments:

Post a Comment